Prijsontwikkeling bitcoin komt voor 91% overeen met volume bitcoin zoektermen

03 OKTOBER 2017, AMSTERDAM
De recente prijsontwikkeling van bitcoin toont voor 91% overeenkomst met het aantal bitcoin gerelateerde zoekopdrachten in Google. Dit werd ontdekt door SEMrush, een online marketingplatform. De koers van bitcoin stijgt als er op Google vaker naar termen als “bitcoin”, “bitcoin price” en “bitcoin value” wordt gezocht en daalt als het zoekvolume afneemt.

Aan de ene kant duidt dit onderzoek op iets vanzelfsprekends: als bitcoin duurder wordt, stijgt het enthousiasme en gaat men meer op zoek naar de redenen achter de waardestijging. Het kan ook op iets anders wijzen. Het onderzoek van SEMrush liet namelijk buiten beschouwing of het volume aan zoektermen een voorspelling doet over de prijsontwikkeling van de bitcoin.

Het onderzoek werd gedaan aan de hand van een Amerikaanse database met 120 miljoen keywoorden. Het totaal aantal bitcoin gerelateerde zoekopdrachten wordt momenteel geschat op 51.4 miljoen per jaar (sept 2016 – aug 2017). Het aantal zoekopdrachten naar bitcoin gerelateerde zoektermen is sinds april 2017 met maar liefst 450% gestegen.

De waarde van Bitcoin groeide van ongeveer $1,076 op 1 april 2017 naar ongeveer $4,764 in begin september. Nu staat hij ongeveer op $3,972

Sinds juni 2017 is het aantal zoekopdrachten naar de prijs van Ethereum, een andere digitale cryptocurrency, ongeveer gelijk aan dat van Bitcoin.

De volledige PDF is voor uw achtergrondinformatie te raadplegen via de link hieronder.